مقالات

جوش درخت(غده درخت) چیست؟

جوش گردو

جوش درخت (غده درخت) زائده ای میباشد که بصورت برامدگی روی تنه یا ریشه درخت های مسن ظاهر میشود که گاهی ظاهر خوشایندی ندارد ولی طرح های بینظیری داخل این زائده تشکیل میشود که آثار هنری چوبی بینظیری مثل تخته نرد های دست ساز را با جوش های سنجد یا گردو میسازند که چند نمونه از طرح ها در تصاویر پایین مشخص است.

زمانی که درخت درگیر بیماری‌هایی مانند قارچ، آلودگی حشرات، بیماری‌ها و سایر مشکلات می‌شود، شکل رشد درخت از محل آسیب‌دیدگی تغییر می‌کند.

همچنین برخی کارشناسان معتقدند به دلیل شرایط زیست‌محیطی و ترکیبات آب‌وخاک مانند مواد معدنی و املاح و… سیستم ایمنی درخت، این املاح را تصفیه و به‌صورت غده شروع به رشد می‌کند. همچنین برخی می‌گویند جوش‌ها محل تجمع و رشد جوانه‌های کنار هم هستند که رشدشان متوقف شده است.

با وجود این نظریه‌ها، تاکنون هیچ اجماع واقعی توسط جامعه علمی حاصل نشده است. پیچیده‌تر این واقعیت است که دانشمندان تا حد زیادی در تلاش برای ایجاد جوش آزمایشی ناموفق بوده‌اند. اگرچه این آزمایش‌های عجیب ممکن است ناسالم به نظر برسند، اما به‌طور کلی بر سلامت درخت تأثیری ندارند.

جوش درخت گردو

حتما اگر از یک نجار ماهر قدیمی بخواهید چوب شیکی برای ساخت ملزومات چوبی انتخاب کند و کار دست برای شما تولید کند یکی از اصلی ترین انتخاب ها چوب از جوش سنجد یا گردو میباشد در صورتی که درختان زیادی نظیر افرا،گیلاس،بلوط،توسکا و… دارای جوش هستند.

1 دیدگاه در “جوش درخت(غده درخت) چیست؟

  1. صنایع دستی پارسیان اصفهان گفت:

    سلام. با تشکر از مطلب بسیار مفید سایتتون. خداقوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *